Navigatie

Een kudde baljurken

 

Mode is de manier waarop kleding, kledingstijlen en opvattingen of een bepaald taalgebruik (uitdrukkingen) op een bepaald moment in de tijd leuker worden gevonden.

Maar ja, vraag jij je misschien af…hoe wordt dat bepaald en heb je daar zelf ook een aandeel in?

Mode kan alleen maar tot stand komen als je volgelingen hebt, vaart echt iedere individu zijn eigen koers, dan zou je geen trend zien.

Stel…jij houd van gigantische baljurken, van die waanzinnige pompeuze jurken, van die Sissi jurken…he-le-máál jouw stijl, he-le-máál jij! Maar zou jij ermee naar je werk gaan? Zou jij ermee boodschappen gaan doen? Zou jij het aandoen tijdens een avondje stappen met je vriendinnen?

Nee. Is nu hoogst waarschijnlijk je antwoord.

Maar wat nou als al jouw collega’s baljurken dragen? En wat nou als de supermarkt een prachtige weerspiegeling is van een balzaal en er achter ieder boodschappenwagentje een prachtige prinsessenjurk liep? Wat nou als je een avondje gaat stappen, de kroeg vol zit met schitterende Sissi’s en jij daar binnen stapt in je nieuwe gigantische jurk vol tule, zijde, parels en andere frutsels?

Probeer het even voor je te zien…

Dan wel toch?! Hoe heerlijk is dat…hetgeen waar jij van houdt, kan gewoon zonder gekke gezichten. Je wordt ermee omringd, het is DE outfit to be cool and to be accepted…

Maar okee, dan nu een ander scenario. Baljurken worden HÉT! De megagrote comeback, DE trend, ze zijn overal. Iedere winkel heeft ze, iedereen in jouw omgeving draagt het, iedereen op TV heeft het aan. Op je tijdlijn van Facebook zie jij al jouw vriendinnen hun nieuwste prinsessenjurk showen, de een nog trotser dan de ander. Je kunt er niet meer omheen. Het is de allergrootste MODETREND ever geworden!!

Maar jij vindt het zoooo vreselijk lelijk. Echt so not okee.

Zou jij dan blijven rondstappen in jouw hippe bloemetjesrokje, zo net boven de knie? Als enige? Echt als enige, helemaal uit de maat tussen al die baljurken tot op de grond? Overal waar je komt? Waar je mensen naar elkaar ziet knikken als je binnen komt met een blik van: zooo heee, dat kan echt niet meer.

 

Nu kun je natuurlijk meerdere dingen doen of denken of denken dat je gaat doen.

Optie 1: Je besluit maar eens heel rapjes ook zo’n baljurk aan te schaffen. De winkels hangen er immers vol mee, je kunt er eigenlijk niet omheen…het wordt tijd dat je erin meegaat. En bovendien, ook al hield je er in eerste instantie niet van…hoe langer je het om je heen ziet, hoe dagelijkser dat je het gaat vinden en misschien zelfs al een beetje mooi. En bovendien de massamedia zegt dat je er veel beter uitziet in zo’n jurk en ach…wie wil dat nou niet?

Optie 2: Je schaft wel een jurk aan en wisselt het af met je ‘normale’ outfit. Thuis ben je lekker jezelf en draag je gewoon je bloemetjesrokje. Je wordt een soort van gelegenheidsdrager.

Optie 3: Ammehoela. Je houdt niet van baljurken. Punt. Dus je blijft bij jezelf en je maakt eigen keuzes. En dus beslis je zelf wat je wilt dragen, ongeacht de reacties van anderen. Ze accepteren maar dat jij bent wie jij bent.

Ik durf bijna hardop te zeggen dat 80% procent van de vrouwen voor optie 3 kiest. Een groot deel van die 80% zou het wel willen maar in de praktijk uiteindelijk toch zwichten voor een baljurk. Je moet namelijk wel heel stevig in je schoenen staan wil je zo sterk bij je eigen punt blijven, er zijn immers genoeg factoren die je (onbewust) beïnvloeden. Ergens zit er in de meeste mensen namelijk een eigenschap die dit verpest, een eigenschap waarvan je je vaak niet bewust bent…namelijk volgzaam kuddegedrag.

Hoe kom je los van deze kudde?

Daarvoor moet je over een aantal eigenschappen beschikken of deze ontwikkelen.

Bewustwording <> weet dat volgzaam kuddegedrag bestaat, kijk eerlijk naar jezelf in hoeverre dit op jou van toepassing is. Doe jij altijd wat je zelf wilt? Zeg jij eerlijk wat jij vindt? Draag je wat je eigenlijk zelf mooi vindt? Leef je het leven wat je eigenlijk wilt?

Als je heel snel JA kunt antwoorden, kijk dan nog even een keertje naar jezelf ;-)

Lef <> Je losmaken van de massa vergt lef. Kun jij het incasseren als mensen over je praten? Kun jij het handelen om jezelf als een individu los van een groep te zien (IK in plaats van WIJ)? Durf jij te doorbreken? Anders te zijn? Op te vallen omdat je niet doorsnee bent?

Doorzettingsvermogen <> als je eenmaal los bent van de kudde…blijf dan zoeken naar de dingen die bij JOU horen. Waak ervoor dat je niet terug valt in volgzaam gedrag waarbij anderen bepalen wat goed voor je is. Je wordt veel gelukkiger als jij je eigen keuzes kunt maken en als je zelf op je tocht uitzoekt wat bij je past.

Optimisme <> geniet vooral heel erg bij elke stap die je neemt en alles wat je doet. Zit het niet mee of gaat het niet zoals je het zou willen? Blijft vertrouwen houden in een goede afloop en blijf in jezelf geloven…het komt goed. Neem maar van mij aan...optimisme is kracht.

Okee, het voorbeeld van de baljurk was misschien een tikkel te extreem want laten we eerlijk zijn…het zou beslist niet praktisch voor ons vrouwen van nu zijn als ze weer in de mode komen (hahaha...ik zie ons al fietsen ;-)) maar ik hoop dat je de boodschap tussen de regels hebt gelezen en dat die je aan het denken heeft gezet.

 

 

 

 

© 2011 - 2017 Pink Labelle | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.